Komora se chystá ověřit prvky duálního systému vzdělávání v Karlovarském kraji

02.07.2020

Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje rozjíždí nový projekt „Zvýšení kvality odborného vzdělávání ve spolupráci se zaměstnavateli – pilotní ověření prvků duálního systému vzdělávání v Karlovarském kraji“ v rámci projektu Karlovarského kraje „Implementace krajského akčního plánu II.“

Přestože samotná realizace projektu začíná od září 2020, již teď se nám podařilo dohodnout spolupráci firem a škol napříč různými obory a napříč celým krajem. V rámci projektu tak budeme moci prověřit prvky duálního systému vzdělávání u 11 různých oborů na 6 školách a v 8 firmách, a to konkrétně na následujících vzdělávacích oborech:

  • Učební obor „Nástrojař“ – SPŠ Ostrov – ept connector s.r.o.
  • Maturitní obor „Strojírenství“ – SPŠ Ostrov – ept connector s.r.o.
  • Učební obor „Autotronik“ – SPŠ Ostrov – Autobusy Karlovy Vary, a.s.
  • Učební obor „Obráběč kovů“ – ISŠTE Sokolov – CHODOS CHODOV s.r.o.
  • Učební obor „Mechanik opravář motorových vozidel“ – ISŠTE Sokolov – Truck union s.r.o.
  • Učební obor „Elektromechanik“ – ISŠ Cheb – HF-CZECHFORGE s.r.o.
  • Maturitní obor „Strojírenství – programování CNC strojů“ – ISŠ Cheb – HF-CZECHFORGE s.r.o.
  • Učební obor „Kuchař – číšník“ – SŠŽ Sokolov – Hotel Bristol Karlovy Vary
  • Učební obor „Operátor skladování a přepravy“ – Střední škola logistická Dalovice – Petr Fiala – velkoobchod s drogérií s.r.o.
  • Učební obor „Sklář – výrobce a zušlechťovatel skla“ – SUPŠ KV – Moser a.s.
  • Maturitní obor „Design skla“ – SUPŠ KV – Moser a.s.

Každá firma se zaváže, že přijme každý rok na praxi určitý počet studentů, kteří absolvují intenzivní praxi dle školních vzdělávacích programů ve formátu týden škola a týden odborná praxe u zaměstnavatele u učňovských oborů. U maturitních oborů pak v nejvyšší možné míře, kterou umožňuje rámcový vzdělávací program, což je většinou 1 den jednou za 2 týdny. Student by měl zůstat na praxi u jedné společnosti od 1. ročníku po celou dobu studia, během níž se bude seznamovat s firemní kulturou a získávat pracovní návyky, které mu umožní snazší přechod do práce po absolvování školy.

Jedním z významných výstupů projektu by mělo být prověření školních vzdělávacích plánů a tematických plánů odborného výcviku, zda vyhovují podmínkám duálního systému, případně jejich úprava.

Velice děkujeme školám i firmám za jejich odhodlání se s námi pokusit zbořit mýty o zkostnatělém školství v Čechách a doufáme, že během příštích 3 let společně dokážeme, že intenzivní spolupráce škol a firem, tak jak ji známe například z německého školství, je možná i u nás.