Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje představuje své členy – Mattoni 1873

04.11.2020

Mattoni 1873 je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě, s kořeny sahajícími do roku 1873 a ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Současnou podobu získala skupina v 90. letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale.

Své produkty Mattoni 1873 vyváží do téměř 20 zemí světa a vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku. V Bulharsku, Slovensku a Maďarsku je výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů značek firmy PepsiCo. Ve všech zemích, kde skupina operuje, zaměstnává na 3 350 zaměstnanců.

Majitele firmy, pana Alessandra Pasquale jsme se zeptali:

Jak jste se dostal k podnikání?

Šlo to naprosto přirozeně. Naše rodina byla v nápojovém byznyse už dvě generace. A tak jsem nejprve pomáhal otci několik let ve firmě a poté jsem ji od něj převzal. Záleželo mi na tom, abych pokračoval v jeho díle, dalo by se říci, že jsem to měl v DNA.

Pro mne není Mattoni 1873 jen o byznyse, je to naše rodinná firma a vlastně to pro mne je taková velká rodina.

Jaké jsou Vaše podnikatelské plány do budoucna?

Nedávno jsme uskutečnili několik významných fúzí a akvizic, takže nyní jsme v procesu začleňování těchto nových součástí firmy. Podnikáme v osmi evropských zemích, provozujeme 11 závodů a zaměstnáváme více než 3 000 lidí, takže máme co dělat.

Nyní se soustředíme na to, abychom dobou covidovou prošli s co nejmenší újmou. Tato doba je především náročná pro segment hotelů a restaurací, a to dopadá i na nás. Je třeba, abychom vyšli ze svých komfortních zón a byli inovativní, jen tak můžeme přežít. A já mám v tomto ohledu skvělé zdroje inspirace – naši tradici, naše kořeny – zakladatele firmy, Heinricha Mattoniho, a mého otce.

Na co jste při svém podnikání opravdu hrdí?

Zaprvé jsem hrdý na naše dědictví, na region, ze kterého pocházíme, na naši první značku – Mattoni – která už navždy zůstane v mém srdci. Je to skvělá minerální voda z krásné oblasti u Karlových Varů, které mají svou nádhernou tradici a šarm.

A jsem hrdý na naše lidi. Hezké značky a dobré minerální prameny jsou jedna věc, ale nebyly by ničím bez skvělých, inovativních a šikovných lidí. A jsem rád, že právě takové lidi máme jak v Kyselce, tak i ve zbytku firmy.

Co vás nejvíce trápí při vašem podnikání?

Odhlédneme-li od současné situace, kterou, jsem si jist, zdárně zvládneme a budeme pokračovat v našich životech; pak mne nejvíce trápí udržitelnost našeho podnikání. A to nejen udržitelnost naší firmy, ale celého nápojového odvětví jako takového.

Abychom podnikali udržitelným způsobem, musíme převzít zodpovědnost za náš dopad na životní prostředí. Chceme lidem dodávat naše výrobky způsobem, který jim vyhovuje a je hygienicky bezpečný, a na druhou stranu nechceme, aby se PETky a plechovky povalovaly v lesích nebo na plážích.

Řešení je jednoduché – zavedení principů cirkulární ekonomiky do způsobu balení nápojů. A můžeme to udělat relativně snadno. Pokud v Česku zavedeme plošný zálohový systém na PET lahve a plechovky a nastartujeme místní opakovanou recyklaci „z lahve do lahve“, pak náš dopad na životní prostředí zásadním způsobem poklesne a naše podnikání se stane plně cirkulárním a udržitelným.

Podporujete aktivně kulturně-společenský život v regionu?

Karlovy Vary jsou místem, kde byla naše firma založena, a to ne jednou, nýbrž rovnou dvakrát – Henrichem Mattoni v roce 1873 a poté znovu mým otcem v 90. letech 20. století. Proto je jen přirozené, že chceme rozvíjet místní kulturní a společenský život. Postupně rekonstruujeme bývalé lázně v Kyselce, kde jsme před čtyřmi lety v jedné z historických budov otevřeli Mattoni Muzeum.

Stali jsme se partnery letošního Mezinárodního filmového festivalu a doufáme, že tento ročník proběhne alespoň příští rok. Podpořili jsme venkovní výstavu Voda a civilizace letos v létě. Darujeme také naše výrobky mnoha místním organizacím zabývajících se sportem, kulturou či charitativní činností.