Podnikatelům chybí nejen pracovní síla. Pokulhává také logistika a státní podpora

25.02.2021

Zanedlouho uplyne rok od chvíle, kdy byli podnikatelé nuceni začít řešit problémy související s pandemií Covid 19. Konec je ale podle členů Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (KHK KK) stále v nedohlednu.

„Situace je i nadále složitá. I odvětví, která nejsou sama o sobě přímo zasažena, trápí řada problémů. Obrovskou komplikací zůstává logistika, jejíž snížená akceschopnost způsobuje nedostatek materiálu. Velkým problémem je ale samozřejmě i nedostatek pracovníků,“ vysvětluje předseda představenstva KHK KK Tomáš Linda„Firmy navíc pociťují nejistotu, stále totiž není jasné, jak to bude dál s testováním, případně s očkováním. Se spoustou faktorů jsou schopny se firmy vyrovnat, ale nestabilita a nejistota tohoto charakteru způsobuje velkou nervozitu v regionu v oblasti podnikání.“

Cestovní ruch a lázeňství jsou současnou situací postiženi nejvíce. Lázeňská péče se sice ve svém základu nezastavila, ale pacienti ji využívají jen minimálně. „Zástupci hotelů a lázeňských zařízení z Karlovarského kraje potřebují urychleně čerpat podporu z 1. vlny programu COVID Ubytování, která dosud bohužel nedorazila,“ říká Josef Ciglanský ze společnosti Lázně Františkovy Lázně a.s., který je v KHK KK zodpovědný za sekci Cestovní ruch a lázeňství. „Bylo by vhodné zjednodušit vládní programy podpory. Je jich mnoho a hlavně jsou nepřehledné.“ Hoteliéři navrhují zavedení podpory podle tzv. obratového kritéria z roku 2019, tzn. vyplácet podporu těm, u kterých došlo k významnému poklesu obratu oproti roku 2019. Majitelé hotelových zařízení by také uvítali prodloužení programu Covid Lázně (lázeňské vouchery) do konce roku 2021. Pomohlo by prý také připojení tzv. rehabilitace po covidu do indikačního seznamu pro lázeňskou péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění.

Potíže nemá jen lázeňství, ale i strojírenství a zpracovatelský průmysl. „V této krizové situaci nám pomáhají exportní zakázky. Stále se ale potýkáme s nedostatkem materiálu a surovin pro výrobu a samozřejmě nám v důsledku aktuální covidové situace chybějí zaměstnanci,“ podotýká Tomáš Musil z ept connector, s.r.o., který je v rámci KHK KK zodpovědný za sekci Strojírenství a zpracovatelský průmysl. „V následujícím období musíme najít odpovědi na spoustu otázek, které budou muset velké a středně velké firmy řešit – jak to bude dál např. s očkováním a antigenním testování v provozech.“

Také Filip Dušek ze společnosti KUKAL & UHLÍŘ s.r.o., který je členem sekce KHK KK Strojírenství a zpracovatelský průmysl, potvrzuje problém s dodávkami materiálů a veškerou logistikou. „Nejsou přepravní kapacity mezi Evropou a zbytkem světa,“ uvádí. „V poslední době se navíc setkáváme u zákazníků v Německu s poměrně masivním propouštěním zaměstnanců i u firem, u kterých se to nepředpokládalo,“ dodává.

Situace je komplikovaná také pro autodopravce. I zde chybí lidé. „Nejen s nedostatkem pracovních sil máme velké problémy, postrádáme i dostatek zakázek. Řešíme také povinné registrace řidičů při výjezdu do SRN, a to v souvislosti se zařazením ČR mezi vysoce rizikové země,“ podotýká Oldřich Grill z LAGARDE SPEDITION spol. s r.o., který je vedoucí sekce Doprava při KHK KK.

V České republice se v tomto období problémy nevyhýbají ani stavebnictví. „Propad ve stavebnictví za loňský rok činí necelých 8 %,“ doplňuje Rudolf Borýsek ze společnost Lias Vintířov, který v KHK KK vede sekci Stavebnictví. „Bohužel v evropském kontextu jsme jedna z mála zemí, která nedokázala propad zastavit. Proto panují velké obavy, co bude dál v oblasti veřejných investic s ohledem na velký deficit státního rozpočtu.“ Jak navíc Rudolf Borýsek upozornil, home office u úředníků stavebních úřadů často vede k pozdním vydávání stavebních povolení a dalším úkonům souvisejících s realizací staveb.